{{{ سامانه حسابداری شهرداریها }}}

( ساماندهی مشکلات شهرداریها و سازمانهای بهره بردار از نرم افزار HESAB در سطح کشور )

{{{ سامانه حسابداری شهرداریها }}}

( ساماندهی مشکلات شهرداریها و سازمانهای بهره بردار از نرم افزار HESAB در سطح کشور )

{{{ سامانه حسابداری شهرداریها }}}

وبلاگ حاضر برای ارائه پاسخ به سئوالات کاربران سامانه HESAB و در اختیار گذاشتن تجارب بیش از بیست ساله استفاده از سامانه موصوف بوده تا انشاء ا... کاربران به صورت سریعتر مشکلاتی که مرتبط با نرم افزار دارند ، قادر به حل آن گشته و پاسخ مناسب را بیابند و مجبور نباشند به صورت تلفنی و صرف وقت پاسخ خود را دریافت یا عندالزوم درخواست راهنمائی نمایند .

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

18 - بودجه و تفریغ بودجه در برنامه حسابداری :

شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۰۸:۰۶ ق.ظ

تهیه و تنظیم بودجه به صورت سالانه بوده ، لیکن ممکن است براثر کسب درآمدهای اضافه بر پیش بینی بودجه ، تنظیم متمم بودجه در طی سال برای یک یا چند نوبت اتفاق افتد . همچنین انجام اصلاحات با اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح نیز یک امر عادی و بدیهی در شهرداری ها و سازمان های تابعه می باشد . تنظیم بودجه و انجام مراحل مختلف آن در صورت وجود اطلاعات دو سال مالی در سیستم حسابداری ، امکان پذیر بوده  که برای این امر  در بخش تعریف  و  تغییر  سرفصل ، گزینه { بودجه و اعتبارات } انتخاب و حسب نیاز از گزینه های { پیشنهاد بودجه } یا  { تنظیم بودجه } استفاده می گردد ؛

الف - در صورتی که خواسته باشید تا سیستم با استفاده از اطلاعات حسابداری ، عملیات تنظیم بودجه را دنبال نماید ، در این صورت از گزینه { پیشنهاد بودجه } استفاده و با انجام مواردی که در سیستم در نظر گرفته شده ، شامل مقاطع تنظیم بودجه ( منظور شش ماهه ، هفت ماهه و ... می باشد ) موضوع دنبال می گردد . لازم به ذکر است چون ممکن است سنوات قبل اطلاعات حسابداری در بخش درآمدها و هزینه ها با سند ویژه و اختتامیه صفر شده باشد ، فلذا ضروری است در هنگام استفاده از گزینه { پیشنهاد بودجه } به این موضوع توجه شده و در بخش انتهائی این گزینه { به استثناء اسناد بعد از شماره } شماره آخرین سند ثبت شده یعنی شماره سند قبل از سند ویژه وارد نمائید تا سیستم به صورت خودکار اطلاعات مورد نیاز را از حسابداری استخراج و در فرم های تنظیم بودجه ثبت نماید . در این بخش ضروری است تا پس از اتمام کار توسط سیستم و ثبت اطلاعات ( به پیغام های سیستم به عنوان راهنما برای انجام صحیح اقدامات توجه شود ) با اتنخاب گزینه { تنظیم بودجه } و حسب مورد بودجه برای سال جاری و آتی ، در نهایت سرفصل درآمدها و هزینه ها انتخاب و با استفاده از کلیدهای معرفی شده از سوی سیستم ( کلیدهای راهنما در پائین هر صفحه می باشد ) انجام مراحل بودجه پیشنهادی و مصوب دنبال و با تعیین درصدهای جاری و عمرانی ، عملیات تنظیم بودجه نهائی گردد .

ب – در صورتی که نیازی به ثبت اطلاعات مقاطع قبل نداشته باشید ، در این صورت با انتخاب گزینه { تنظیم بودجه } نهایتأ در ستون بودجه مصوب ، اطلاعات بودجه ثبت می گردد . تفاوت این بخش با بخش الف در این است که در این بخش فقط اطلاعات بودجه مصوب و تعیین درصدهای آن ثبت میشود وبه اطلاعات مقاطع بودجه ریزی و استفاده سیستم از اطلاعات حسابداری نیازی نخواهد بود .

ج – درصورت تنظیم متمم بودجه یا انجام اصلاحات در آحاد بودجه اعم از درآمدها یا هزینه ها در طی سال مالی ، با انتخاب گزینه { متمم یا اصلاح بودجه } امکان ثبت تغییرات وجود خواهد داشت .

در صورت ثبت اطلاعات بودجه با توجه به روش الف ، ب و ج فوق ، در این صورت بخش تفریغ بودجه سیستم فعال شده و امکان گزارش گیری ( مقایسه اطلاعات حسابداری و آخرین اطلاعات بودجه ) برای شما فراهم می گردد . در بخش تفریغ بودجه توجه به نکات زیر از اهمیت برخوردار است ؛

الف – در طی سال با انتخاب گزینه { گزارش تفریغ بودجه } در بخش گزارشات با ثبت تعداد روزهائی که اطلاعات حسابداری در نرم افزار ثبت شده ، سیستم میزان بودجه به نسبت همان تعداد روز را محاسبه و گزارش مقایسه ای مورد نظر را استخراج می نماید .

ب – از آنجائیکه در پایان سال مالی با استفاده از سند ویژه و سند اختتامی ، اطلاعات حسابداری سرفصل های درآمد و هزینه صفر می گردد ، فلذا امکان استخراج تفریغ بودجه میسر نخواهد بود ، مگر اینکه اطلاعات اسناد ویژه و سند اختتامی از سیستم حذف گردد . به بیان دیگر تهیه گزارش تفریغ بودجه تا قبل از ثبت اطلاعات سند ویژه وسند اختتامی امکان پذیر خواهد بود .

ج – در صورتی که بعد از بستن حسابها تعداد روزهای تهیه گزارش نیز 365 روز تعیین گردد ، علیرغم بستن حسابها سیستم گزارش تفریغ بودجه را به نسبت 365 روز محاسبه می نماید . در این صورت اطلاعات بودجه نیز به میزان 365 روز محاسبه گردیده است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۶
محمد جواد اقبالی

بودجه و تفریغ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی